Ελλάδα
-
01/05/2025

Απάτες μέσω τηλεφώνου: Η νέα τεχνική «Caller ID spoofing» εξαπατά πολίτες στην Ελλάδα

ALERT TEAM

Οργανωμένο κύκλωμα από το εξωτερικό κατάφερε να εξαπατήσει έναν επιχειρηματία, πείθοντάς τον να αλλάξει τους τραπεζικούς του κωδικούς, με αποτέλεσμα να χάσει όλα του τα χρήματα.

Μια γυναίκα που μιλούσε ελληνικά συστήθηκε ως υπάλληλος της τράπεζας και τον ενημέρωσε για παραβίαση του λογαριασμού του, ζητώντας του να ακολουθήσει διαδικασία ασφαλείας με την εισαγωγή νέων κωδικών. Η κλήση φαινόταν να προέρχεται από έναν τηλεφωνικό αριθμό που ανήκε πράγματι στην τράπεζα, γεγονός που οδήγησε τον επιχειρηματία, ο οποίος είχε ήδη σχέσεις με αυτήν, να μην υποψιαστεί ότι επρόκειτο για απάτη.

Αυτή η περίπτωση αναδεικνύει τη νέα τεχνική απάτης που έχει εμφανιστεί στην Ελλάδα και είναι γνωστή ως «Caller ID spoofing».

Νέες απάτες - Νέες τεχνικές


Με την ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρονικών συναλλαγών, διευρύνεται και το πεδίο δράσης των απατεώνων, οι οποίοι εξελίσσουν τις μεθόδους τους. Αντί να προσπαθούν να παραβιάσουν ανενόχλητα τα τραπεζικά συστήματα, επικεντρώνονται στο να εξαπατήσουν τους πολίτες. Σύμφωνα με αναφορές τραπεζικών στελεχών, οι απατεώνες χρησιμοποιούν διάφορες τακτικές για να πείσουν ανυποψίαστους πολίτες να πραγματοποιήσουν πληρωμές ή να αποκαλύψουν κωδικούς e-Banking και στοιχεία πιστωτικών καρτών.

Οι απατεώνες χρησιμοποιούν διάφορες τεχνολογίες για να προσεγγίσουν τα υποψήφια θύματά τους, όπως:

• Πλαστογράφηση του αναγνωριστικού του καλούντος αριθμού, ώστε να εμφανίζεται στο τηλέφωνο του θύματος ένας άλλος αριθμός, όπως αυτός μιας τράπεζας.

Ο απατεώνας ενδέχεται να προσποιηθεί τον υπάλληλο της τράπεζας και να χρησιμοποιήσει το όνομα πραγματικού εργαζομένου της τράπεζας για να φανεί πιο πειστικός. Επίσης, μπορεί να γνωρίζει επιπλέον πληροφορίες για τον πελάτη, όπως τα πρώτα ψηφία της κάρτας του, και να ισχυρίζεται ότι πρόκειται να κλείσει τον λογαριασμό ή την κάρτα του λόγω απάτης.

Για την καταπολέμηση του παράνομου Caller ID spoofing, πολλές χώρες έχουν θεσπίσει νόμους που απαιτούν από τους παρόχους τηλεφωνίας να εφαρμόζουν τεχνικά μέτρα για την πρόληψη αυτού του φαινομένου.

• Πλαστογράφηση φωνής ή εικόνας με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης για να αναπαραχθεί η φωνή ή η εικόνα ενός ατόμου. Ο απατεώνας μπορεί στη συνέχεια να επικοινωνήσει με φίλους ή οικογένεια του θύματος χρησιμοποιώντας αυτήν την κλωνοποιημένη φωνή ή εικόνα για να ζητήσει χρήματα.

Ορισμένες χαρακτηριστικές μορφές εξαπάτησης περιλαμβάνουν:

• Ηλεκτρονικό «ψάρεμα» στοιχείων μέσω απατηλών μηνυμάτων email ή SMS.
• Απόπειρες εξαπάτησης με πρόφαση την έγκριση κυβερνητικών επιδομάτων.
• Απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις σχετικά με δήθεν τεχνικά προβλήματα.
• Επενδυτικές απάτες μέσω δήθεν μεγάλων επενδυτικών εταιρειών.
• Απατηλές εντολές πληρωμής μέσω email ή μηνυμάτων.
• Εξαπάτηση για διαμεσολάβηση στη μεταφορά παράνομου χρήματος.
• Απατηλές αγγελίες για πώληση προϊόντων.

Οι πολίτες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ακολουθούν ορισμένες βασικές συστάσεις:

• Να είναι επιφυλακτικοί με κλήσεις και μηνύματα που αναφέρονται σε προβλήματα με λογαριασμούς.
• Να ελέγχουν απευθείας το e-Banking ή το m-Banking τους αν υποψιάζονται πρόβλημα.
• Να τερματίζουν την επικοινωνία και να καλούν οι ίδιοι την τράπεζά τους.
• Να μην αποκαλύπτουν ποτέ κωδικούς ή προσωπικά στοιχεία, ακόμη και αν τους ζητούν να το κάνουν για να λάβουν χρήματα.
• Να είναι επιφυλακτικοί με διαφημίσεις που υπόσχονται υψηλές αποδόσεις.
• Να ενεργοποιούν υπηρεσίες ειδοποιήσεων για συναλλαγές.

Οι πολίτες θα πρέπει πάντα να θυμούνται ότι οι τράπεζες δεν θα ζητήσουν ποτέ να αποκαλύψουν προσωπικά στοιχεία μέσω τηλεφώνου ή μηνυμάτων.

Εκστρατείες ΕΕΤ και ΤτΕ


Στις πιο συχνές μορφές απάτης έχουν αναφερθεί και οι εκστρατείες της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤ) και της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ). Η τελευταία καμπάνια της ΕΕΤ αποτελεί συνέχεια της πρωτοβουλίας «Μία παύση αρκεί» για την ενημέρωση του πληθυσμού.

Η Τράπεζα της Ελλάδος έχει επίσης ξεκινήσει ενημερωτική εκστρατεία εστιάζοντας στις ασφαλείς πληρωμές και την προστασία από ηλεκτρονικές απάτες. Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται αναλυτικά για τα διάφορα είδη ηλεκτρονικής απάτης μέσω των επίσημων ιστοσελίδων των τραπεζών.

Κηραλοιφές – Αγιορείτικες ευχές – Προσφορά

Voicenews.gr – Αληθινές ειδήσεις